קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה


האם להצטרף לקבוצה קטנה או לגדולה?





הקבוצות שאני מנחה הן בדרך כלל קבוצות קטנות והן מונות עד 8 אנשים. (הקבוצה הגדולה)
הרעיון הוא שהקבוצה תהיה מגוונת דיה מבחינת ההרכב האנושי וההתרחשויות בה, כך שתוכלו להעשיר את עצמכם ככל האפשר. מכיוון שקבוצתי היא קבוצה פתוחה (קבוצה פתוחה), זאת אומרת, שהיא נפתחת למועמדים חדשים כשמישהו מסיים את הטיפול, יש זמנים שהקבוצה הופכת להיות קטנה מאוד ואז היא מונה 4 אנשים ולפעמים אף 3. מצב זה, בו הקבוצה ממתינה למועמדים חדשים וקולטת אותם, הוא מצב מורכב ומעניין בו זמנית.

מצד אחד, קיים הרצון של המנחה להגדיל את הקבוצה, והמשתתפים מתגייסים יחד אתו להצלחת תהליך הקליטה. קבוצות קטנות עלולות ללחוץ על היחיד להיות פתוח מדי וגם לצמצם את אפשרויות הלמידה ההדדית. אם יצא לכם פעם להיות בקבוצה קטנה, ייתכן והרגשתם שלא בנוח שאתם נאלצים להשתתף יותר. וייתכן שאהבתם את זה מאוד כי קבלתם תשומת לב רבה.
יש אנשים שחווים כניסה של חבר חדש כהזדמנות חדשה ויש הרואים בה סוג של איום. מי מכם שחווה מצב זה שאל את עצמו האם יאלץ לחלוק את זמנו עם אחרים יותר מבעבר, או נתקף געגועים לחברים אהובים שעזבו או לאווירה הנעימה שאבדה.
חבר שיגיע לקבוצה קטנה יחוש היטב שיש משהו אינטימי מאוד ומלוכד בקבוצות קטנות אלה ושהוותיקים עושים מאמצים לחלוק עם החדשים את המרחב המשותף. החברים החדשים עשויים לחוש מהר מאוד שהם שייכים לקבוצה ומכירים את משתתפיה, וזאת משום שהם נכנסים לקבוצה שעברה תהליכים ומעוניינת להמשיך לפתח אותם.
למה להביא אנשים חדשים לקבוצה? כי קבוצה שמונה עד 12 איש מאפשרת למידה בין אישית טובה יותר.
לא פעם חברי הקבוצה שחששו מכניסת אדם חדש שמחים על ההשתלבות המהירה וגם על הרעננות שמוזרמת בעת כניסת חבר חדש לקבוצה. חבר חדש מביא עמו עולם ומלאו ומשנה את האיזון שהיה קיים קודם לכן.
אפשר לומר שעבור המנחה וחברי הקבוצה עולה כאן דילמה דומה לדילמה של משפחה לקראת הגדלתה והבאת ילדים חדשים לעולם. ההורים שואלים את עצמם האם יוכלו להקדיש אותו זמן איכות שהקדישו קודם לכן לילדים ומי עשוי להפיק יותר תועלת מהשני או מי עלול לסבול יותר. מי לא זוכר את ההתלהבות שלנו כילדים או של ילדינו לקראת כניסת אח או אחות חדשה למשפחה ויחד עם זאת הפחד וגם הכעס?
דילמה זו והמחשבות שמלווים אותה משפיעות עלי כמנחה כל פעם שאני מכניסה אדם חדש לקבוצה. מניסיוני, אם הבחירה נכונה והקליטה טובה נוצר תהליך קבוצתי עשיר ומגוון שכולם יכולים להנות ולהרוויח ממנו .

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR