טיפול בטראומה וחרדה באמצעות EMDR


מה זה EMDR ?
מתוך ד"ר אודי אורן, עמותת EMDR ישראל, www.emdr.org.il

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) או בתרגום חופשי עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים, הנה שיטה חדשה ורבת עוצמה של טיפול נפשי. עד עתה, EMDR עזרה לכחצי מיליון אנשים בכל הגילים להקל על סוגים שונים של מצוקות פסיכולוגיות.
כיצד פותחה השיטה?
בשנת 1987 גילתה הפסיכולוגית ד"ר פרנסין שפירו באקראי, שתנועות עיניים עשויות להפחית את עוצמתן של מחשבות מטרידות וזאת בתנאים מסוימים. ד"ר שפירו חקרה השפעה זו באופן מדעי ובשנת 1989 דווחה על הצלחה בשימוש ב- EMDR בטיפול בקורבנות של טראומה בכתב העת Journal of Traumatic Stress. מאז, EMDR מתפתח באמצעות תרומתם של מטפלים וחוקרים בכל העולם. כיום, EMDR היינו סט של הליכים המאחדים מרכיבים מגישות טיפוליות שונות.
כיצד עובדת שיטת ה- EMDR?
אף אחד אינו יודע במדויק כיצד EMDR עובד. עם זאת, אנו יודעים שכאשר אדם מוטרד מאד, מוחו אינו מסוגל לעבד אינפורמציה באופן שהוא עושה כרגיל. רגע אחד נעשה "קפוא בזמן", והזכרות בטראומה עלולה להיות קשה כהתנסות בה שוב, זאת מאחר והמראות, הקולות, הריחות והתחושות לא השתנו. זיכרונות אלו הנם בעלי השלכות שליליות מתמשכות על הדרך בה האדם רואה את העולם ומתקשר לאנשים אחרים, באופן שמפריע לחיי היום יום שלו. ככל הנראה EMDR משפיע באופן ישיר על הדרך בה המוח מתפקד. במהלך הטיפול מתחדש התהליך הנורמלי של עיבוד אינפורמציה, כך שבסיום עבודה מוצלחת של EMDR נוצר מצב בו הדימויים, הקולות והתחושות אינם חוזרים ופולשים כאשר האירוע עולה במחשבה. האירוע עצמו נזכר, אך היינו פחות מפריע ומטריד. לסוגים רבים של טיפולים נפשיים, מטרות דומות. עם זאת, נראה שתהליך טיפול ה-EMDR דומה למה שקורה באופן טבעי במהלך חלימה או תנועות העיניים בעת השינה ( REM ). על כן, ניתן לחשוב על EMDR כעל תרפיה על בסיס פיסיולוגי שעוזרת לאדם לראות חומר מטריד בדרך חדשה ופחות מלחיצה.
אך האם EMDR באמת עובד?
מספר מחקרים מדעיים הראו ש- EMDR הנה שיטה יעילה. לדוגמא, כתב העת היוקרתי
Journal of Consulting and Clinical Psychology פרסם מחקר שנעשה ע"י וילסון, בקר וטינקר בדצמבר 1995. מחקר זה, שכלל 80 נחקרים עם מצבי לחץ פוסט טראומטי, הראה שהנחקרים השתפרו משמעותית לאחר הטיפול ב- EMDR. מחקר מעקב הראה שהשפעה חיובית זו נשמרה לפחות 15 חודשים. מחקרים רבים נוספים הגיעו לתוצאות דומות המדגישות את יעילות השיטה ואת השפעות הטיפול לאורך זמן. ניתן להשיג אינפורמציה ביבליוגרפית ב- www.emdr.com
כיצד נראה טיפול ב- EMDR הלכה למעשה?
בפגישת EMDR המטפל עובד עם המטופל על הגדרת בעיה ספציפית שעליה תתמקד הפגישה הטיפולית. המטופל מתבקש להיזכר בנושא או באירוע המטריד: מה ראה, הרגיש, שמע, חשב, חש וכו'. כמו כן הוא מתבקש לדווח על המחשבות והאמונות המעסיקות אותו עכשיו לגבי האירוע. המטפל מסייע למהלך הטיפול באמצעות תנועות מכוונות של עיני המטופל (או גירוי בי-לטרלי אחר של המוח), בעוד המטופל מתמקד בחומר המטריד, ושם לב למה שעולה במוחו ללא כל מאמץ לכוון או לשלוט בתוכן ובתהליך עלית החומר. לכל אדם דרך ייחודית לעיבוד החומר, בהתבסס על חוויותיו וערכיו האישיים. חשוב לזכור כי אין למטופל דרך לא נכונה לעשות EMDR. סדרות של תנועות עיניים נמשכות עד שהזיכרון נהיה מצד אחד פחות מטריד, ומצד שני וקשור למחשבות ואמונות חיוביות לגבי העצמי (לדוגמא: "עשיתי כמיטב יכולתי"). במהלך ה- EMDR המטופל חווה רגשות חזקים, אך בסיום הפגישה רוב האנשים מדווחים על ירידה משמעותית ברמת המצוקה.
באילו סוגי בעיות ניתן לטפל באמצעות ה- EMDR ?
מחקר מדעי מצא את ה- EMDR כיעיל לטפול במצבים פוסט טראומטיים. עם זאת, מטפלים דווחו על הצלחות בשימוש במצבים הבאים:

* לחץ פוסט טראומטי * פחדים ופוביות
* התקפי חרדה (פניקה) * חרדת ביצוע
* קשיים פסיכו-סומטיים * הפחתת לחץ
* התעללות מינית/פיסית * זיכרונות מטרידים
* אבל מורכב * התמכרויות

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR