התמודדות של אלמנות אמהות למתבגרים עם אבל ואבדן במסגרת קבוצה טיפולית


קטע מתוך המאמר באתר פסיכולוגיה עברית:
 
 להתמודד מחדש עם האבדן- מפגש עם עולמן הפנימי של אלמנות אימהות למתבגרים
ציפי פאוסט. MSW
תקציר

המאמר מתאר תהליך שעברה קבוצת אלמנות, אימהות למתבגרים, ואורגנה בחסות אגף משפחות והנצחה של משרד הביטחון. שם הקבוצה היה "לגדל מתבגר בלי אבא - אימהות למתבגרים בצל האובדן" ומטרתה הייתה לאפשר דיאלוג בין המשתתפות על ההתמודדות עם היעדר בן הזוג והאב ועל השלכות אובדנו על צרכי ילדיהן המתבגרים. ההנחיה התבצעה באמצעות כלים הבעתיים ופסיכודרמטיים . במאמר מוצגת טענה לפיה תמיכה באימהות אלמנות במסגרת קבוצה טיפולית דווקא בעת שילדיהן הגיעו לגיל ההתבגרות מסייעת להן לעבד מחדש את הפרידה, ובכך להתמודד טוב יותר עם המתח בין עצמאות ותלות.

מבוא

מאמר זה דן בהתמודדות המחודשת של קבוצת אלמנות, אימהות למתבגרים עם האבדן, בשלב שבו ילדיהן הגיעו לגיל ההתבגרות. אלמנות אלה איבדו את בני זוגן במהלך עשר עד חמש עשרה השנים האחרונות, כאשר ילדיהן היו עוד צעירים. חלק מהאלמנות קיבלו בעבר טיפול אינדיבידואלי או קבוצתי. הקבוצה מנתה חמש אלמנות שנפגשו פעם בשבוע במהלך שבעה חודשים. שם הקבוצה היה "לגדל מתבגר בלי אבא" והוא חייב את המנחה והמשתתפות להתמקד בנושא זה, אך במהלך המפגשים המתקדמים צפה ועלתה על פני השטח גם ההתמודדות עם אבדן בן הזוג והתאפשר עיבוד מחדש של הפרידה.
שלוש הנחות היו מרכזיות בהנחיית קבוצה זו:
• כאשר ילדי האלמנות מגיעים לגיל ההתבגרות מתעוררים צרכים התפתחותיים חדשים הן אצל האימהות האלמנות והן אצל המתבגרים היתומים.
• בתקופה שלאחר מות בן הזוג, חלק מהאימהות לא היו פנויות להעניק את התמיכה הדרושה לילדיהן. ובהגעתם של אלה לגיל ההתבגרות, הם ידרשו הסברים או יביעו כעס על נטישתם ברגעים קשים כל כך.
• הידברות בין האלמנות על עיבוד האבל וקשיי המתבגרים תשפר את התקשורת עם ילדיהן.
בפתיחת המאמר אציג את הרקע התיאורטי שעמד בבסיס העבודה הקבוצתית: שיטת הפסיכודרמה וטיפול בהבעה ולצידן תיאורית האנליזה הקבוצתית. כמו כן אתאר את המודל הדו מסלולי להתמודדת עם אובדן ואבל בדגש מיוחד על אוכלוסיית האלמנות והמתבגרים. בהמשך אדגים מושגים תאורטיים מעולמות תוכן אלה באמצעות קטעים מתוך התכנים שעלו בקבוצה והתהליכים שנוצרו בה- אביא תיאור של תהליך גיבוש הקבוצה וויניאטות נבחרות. לסיום, אבדוק את הישגי הקבוצה בהתאם למטרות ולהנחות שהצבתי ואדון במקומי כמנחה.
 
 (. . . . . . . .)

תגובות

  1. הי ציפי,
    מאוד אהבתי את האתר שלך.
    אני מתחום טיפולי מים ומאוד עניין אותי לקרא על הטיפולים ודרכי המחשבה השונות

    השבמחק
    תשובות
    1. לאורי,
      אני שמחה שאהבת את המאמר ואת שילוב הגישות.
      ציפי

      מחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR