טיפול בחרדת בחינות - שילוב בין טיפול ב EMDR ובחלקי אגו באמצעות בובות



טיפול ב EMDR ובחלקי אישיות במקרה של חרדת בחינות אצל סטודנט 

שיר בן 27, סטודנט מצטיין במדעים באוניברסיטה, פנה אלי לטיפול בשל התקף חרדה במבחן. שיר חשב  שכישלון במבחן זה ימנע ממנו להתקדם בלימודים אקדמיים והחליט לשפר את ציונו במועד ב'.
שיר הייה מבוהל מהתסמינים שהופיעו במהלך המבחן במועד א': התרגשות ולחץ מאוד גבוהים, דופק מהיר, מועקה בחזה והשתנה תכופה. היו לו מחשבות שליליות על עצמו ועל יכולתו להצליח ואיבד את האמון בעצמו.
הצעתי לשיר טיפול קצר מועד, שכלל חמש פגישות: ארבע לפני המבחן ופגישה מעקב לאחריו. זו הייתה הפעם הראשונה ששיר פנה לטיפול. הוא היה חשדן כלפי ולא האמין שאוכל לעזור לו.
הטיפול ב EMDR כלל הסבר על תופעת חרדת הבחינות, תרגילים להרפייה עצמית ודמיון מודרך ועבודה עם חלקי אני.
בשני המפגשים הראשונים שיר ספר לי על חייו והתמקד בתופעות של התקף החרדה. הסברתי לו שאלו תופעות רגילות של חרדה  ולימדתי אותו טכניקות של הרגעה, הרפייה וויסות עצמי על מנת שיוכל להתמודד עם התסמינים אם יופיעו שוב.

במפגש השלישי התחלנו לעבד את הארוע של התקף החרדה. ביקשתי ממנו לבחור את התמונה הקשה ביותר ולבדוק את מחשבותיו, רגשותיו ותחושותיו הגופניות ביחס לתמונה זו. שיר בחר תמונה: הרגע שלא הצליח לענות על שתיים משש שאלות המבחן. עלתה בו המחשבה שהוא  "לא חכם" מספיק. לעומת מחשבה שלילית וביקורתית זו, הוא הביע משאלה (מחשבה חיובית), שהייה "רוצה  להיות מוצלח ומוערך יותר". שיר הרגיש מתוסכל בגלל הכישלון וחש מועקה בחזה. מצוקתו הייתה גבוהה מאוד - 10.
הסברתי לו ששתי המחשבות האלה הם כמו שני חלקים מנוגדים בתוכו וביקשתי שייצג אותם באמצעות בובות. הצעתי לו שיריץ את אירוע ההתקף כ"סרט" בעוד אני מפעילה גירוי דו צדדי.
שיר בחר בבובת שוטר עבור המחשבה השלילית "אני לא מספיק חכם". חלק זה היה ביקורתי כלפי חוסר הביטחון והכישלון שנחל בבחינה. לחלק האחר, שייצג את המחשבה החיובית על עצמו, הוא בחר בבובת המלך, שהוא המוצלח. ניגשנו לעיבוד התקף החרדה כשהוא מחזיק את שתי הבובות בידיו. תחילה השוטר היה מאוד ביקורתי וטען שהוא לא מסוגל להצליח כי הוא מבולבל, ואילו המלך דרש ממנו ריכוז ושאף למצויינות. שיר נתקע בין שני קצוות אלה ופתר את התקיעות כאשר המלך גילה הבנה כלפי השוטר והציע לו להניח לבקורתיות הזו.
במפגש הרביעי, הצעתי לו לדמיין את המבחן העתידי כדי להתכונן לקראתו. כשהוא דמיין שהוא במבחן ולא מצליח לענות על חלק מהשאלות, הופיעו בו כל התסמינים של  התקף החרדה: בכי, דפיקות לב, מועקה ולחץ בחזה. בעזרת התרגילים, הצליח להרגיע את הנשימה ואמר לעצמו שזה נורמלי להרגיש קצת לחץ. כששאלתי האם יש בו חלק אחר שיכול לעזור לו, בחר במקום בובת השוטר הביקורתי, בובה חדשה, בובת צפרדע עם כנפיים. הצפרדע עזרה לו לענות על שאלות המבחן ביצירתיות וחופשיות.  חברה ללימודים שהופיעה בדמיונו הזכירה לו שיש לו יכולת לפתור שאלות באינטואיציה והביעה בו אמון. בתום המפגש, ביקשתי ממנו שישלח לי הודעה אחרי המבחן.
שיר צלצל אלי יומיים אחרי המבחן וספר בהתרגשות שהוא קבל ציון 100 .
הפגישה החמישית והאחרונה התקיימה כשבוע לאחר המבחן, ובה שיר דבר על הדרך שבה נעזר במהלך המבחן בתרגילי הרפייה ונשימה, ועל נוכחות הדמויות של המלך והצפרדע, שהזכירו לו שהוא יכול להצליח רק כאשר הוא משוחרר ומאמין בעצמו.
חשוב לציין שהשימוש בבובות כמייצגות של חלקים באישיותו של שיר אפשרו לו להתרחק מהחשיבה הביקורתית וליצור בדמיונו תמונה נוקשה פחות שהובילה להצלחה במציאות ולחיזוק הביטחון העצמי.
טיפול זה מדגים כיצד הדמיון, החשיבה החיובית, התרגילים המרגיעים והעיבוד של ארוע ההתקף באמצעות  EMDR יכולים לסייע בהתמודדות עם חרדת בחינות של סטודנטים צעירים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR