טיפול בלידה שקטה - אובדן הריון ומותו של תינוק


להורים שאיבדו תינוק

טראומת הלידה השקטה מותירה את ההורים בכאב גדול ובתחושת אבל קשה. גם הקרוביםת בני המשפחה והחברים חשים כאב ובלבול אך ההתמודדות עם לידה שקטה והשלכותיה מתאפיין בתחושת בדידות רבה ובתחושת ניכור וריחוק מהסביבה. ההורים מרגישים שנותרו לבדם עם הזכרונות הקשים מהלידה עצמה, עם הכאב הפיזי והנפשי, עם החדר הריק והציוד שקנו והכינו ועם הגעגועים לתינוק שלהם.
התקוות והחלומות שלהם כהורים התנפצו והם מרגישים שהחיים שלהם השתנו לנצח. הרגשות הראשוניים שהם חשים הם הלם, צער וחוסר אונים יחד עם התהייה – למה זה קרה דווקא להם? לידה שקטה מותירה אותם בצער עמוק ובלבול והם עומדים בפני התמודדות עם אבל לא מוכר כשכל אחד מהם יחווה אותה בדרך שונה לגמרי.
התהליך הוא לא קל, ארוך ובלתי צפוי ודורש מהם סבלנות רבה אחד כלפי השני, הכלה ושיתוף פעולה בכדי לעבור יחד את הדרך אל ההשלמה והריפוי.
נשים שחוו לידה שקטה (מות עובר בחודשים מתקדמים של ההריון, שמחייב תהליך לידה כואבת ושקטה) פונות לטיפול בשני פרקי זמן בחייהן: לעיתים שבועות וחודשים לאחר התהליך עם סימפטומים של תגובת אבל ודיכאון, ולעיתים כבר בזמן הריון נוסף שמעורר תחושות חרדה ומתח לגורל העובר.
"הריון ולידה הם אירועי שיא בחיי כל אחד ואחת מאיתנו, לידת ילד היא לרבים הרגע המאושר בחיים, רגע שזוכה להכרה חברתית ומשפיע על מכלול החיים. אבל לעתים התקווה מתנפצת והאושר הופך לאובדן ולשכול.
יש אירועים בחיינו שפשוט לא מדברים עליהם. אירועים שאנחנו מעדיפים לשכוח, להעלים מהתודעה, לעצום את עינינו ולחשוב שזה פשוט היה חלום רע. אובדן של הריון, לידה שקטה או מותו של תינוק בן יומו הם בין אלו. המשפחה, החברים והסביבה מעודדים פתרון – לידת ילד נוסף. לילדים אלו יש אפילו שם ייחודי "ילדי קשת" – כמו הקשת בענן שמופיעה אחרי הסערה ונותנת תקווה והמשכיות. אך הקשת אינה יכולה בהכרח לבטל את מוראות הסערה ונזקיה. זיכרון הילד שלא נולד עשוי להמשיך ולהציק, ולהשפיע על חיי כל אחד מבני המשפחה שהיו שותפים לאובדן.
אירועים אלו הינם בעלי השפעה עצומה על האישה, בן הזוג והזוגיות, אך לצערנו זוכים למעט הכרה בהשפעותיהם הקשות. ברוב המחלקות הגניקולוגיות בבתי החולים בארץ ישנן עובדות סוציאליות שמלוות את התהליך בימיו הראשונים אך בשבועות, חודשים והשנים שאחריו, האישה והמשפחה נושאים את האובדן לבד, ללא תמיכה וללא הבנה שהאבל הוא אמיתי ואין סופי, ושלאירוע השפעות רבות ומורכבות ועל היכולת להתמודד עם הריונות ולידות בהמשך.
לידה שקטה, אובדן הריון ומותו של תינוק בגיל הרך אף לא זוכים להכרה חברתית. מבחינה הלכתית אין יושבים עליהם שבעה ואין טקס לוויה. להורים אין חלקת קבר או מציבה ללכת אליהם. החברה מעודדת שכחה, התעלמות ומעבר הלאה. מעבר שפשוט לא קורה!
לידה שקטה, אבדן הריון ואובדן תינוק צעיר אינם, לצערנו, כה נדירים ומהווים מקרה ייחודי של אבל לאחר טראומת אובדן.
הטיפול באבל בעזרת EMDR מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש כטיפול יעיל ביותר, המניב תוצאות מהירות והשפעה מוכחת ומתמשכת. הטיפול חשוב במיוחד סביב או לקראת הריון נוסף, שמעלה אצל האישה ההרה ובני משפחתה פחדים וחרדות סביב חזרה אפשרית של האובדן הטראומטי. בעקבות עיבוד נכון של הטראומה, נשים רבות מדווחות על הפחתה ניכרת בחרדות ובסימפטומים הפוסט טראומטיים ועל עלייה ביכולת להתקשר ולחוש רגשות חיוביים כלפי העובר המתפתח, לעבור את הלידה בצורה טובה ולהמשיך לפתח ולחזק את הקשר גם לאחר הלידה. דיווחים דומים מתקבלים מבני הזוג כמו גם קרובי משפחה אחרים." (מתוך המידעון של המרכז הישראלי ל- EMDR )










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR