המרכז הישראלי ל - EMDR
073-7370993
טראומה מורכבת - יום המאבק לאלימות נגד נשים
שלום לכולם,
היום מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים. אלימות נגד נשים הינה תופעה חברתית מזעזעת החוצה תרבויות, חברות ומעמדות ופוגעת במספר עצום של ילדות, נערות ונשים. הגברת המודעות לנושא כמו גם פעולות אכיפה וחינוך עדיין לא הביאו לתוצאה המיוחלת של מיגור או מזעור של האלימות. 19 נשים נרצחו השנה בישראל על רקע אלימות במשפחה!! וזהו כמובן רק קצה הקרחון הגלוי לעין ומתחתיו מסתתרות עשרות אלפי נשים החוות אלימות במרחב המשפחתי, התעסוקתי והחברתי כמעשה שגרה יומיומי.
טראומה מורכבת הינה הגדרה פסיכולוגית הניתנת לאנשים שחוו מספר רב של טראומות ולאורך זמן ממושך. טראומה כזו יכולה לנבוע ממספר מקורות אבל אין ספק שהחלק העצום של המאובחנים בדיאגנוזה זו הן נשים שחוו אלימות מתמשכת. החלק המסובך בטראומה מורכבת בשונה מטראומה פשוטה או חד פעמית היא העובדה שכתוצאה מהתמשכות האירועים הטראומטיים ועוצמתם הרבה מהסימפטומים השליליים המלווים פוסט-טראומה משתלבים כחלק מהאישיות של האישה והופכים לחלק ממנה. לפיכך מדובר בטיפול מורכב ועדין.
המרכז הישראלי ל - EMDR מטפל בנשים רבות שהיו קורבנות לאלימות ואנו שותפים לזעקה ולקריאה - "לא עוד!".
שלכם,
אודי, יעלה ורוני

לקריאה נוספת בעמוד הפייסבוק שלנו
אבחון וטיפול בטראומה מורכבת
פוסט טראומה מורכבת הינה אבחנה הניתנת לאנשים אשר חוו חוויות טראומטיות מתמשכות או חוזרות ונשנות לאורך פרקי זמן ארוכים. זאת בשונה מההגדרה הרגילה של הפרעה פוסט טראומטית (Post-Traumatic Stress Disorder – PTSD) שמאופיינת באירוע טראומטי אחד המתרחש בתוך פרק זמן קצר. דוגמאות לאירועים כאלו הן תאונת דרכים, אסון טבע, תקיפה מינית, אירוע לחימה וכו'. בטראומה מורכבת החשיפה היא למספר אירועים טראומטיים או כאלו הנמשכים לאורך זמן – למשל התעללות מינית או פיזית לאורך זמן, שבי, חוויות לחימה רבות וממושכות, מגורים באזור לחימה, עבודה בזנות, קורבנות סחר בבני אדם, זנות ועוד.
חשוב לציין שההתייחסות לטראומה מורכבת וההבנה שיש לה השפעות שונות על האדם מאשר PTSD היא חדשה יחסית. כך למשל, ספר האבחונים של ההתאחדות הפסיכיאטרית האמריקאית (DSM-5) אינו מבחין בין אבחונים אלו אך באירופה ה –International Classification of Diseases (ICD) כבר נותן אבחנה נפרדת להפרעה פוסט טראומטית והפרעת טראומה מורכבת. כתוצאה, מטפלים רבים אינם מודעים לטראומה המורכבת ולמורכבות הטיפולית הנדרשת. יתרה מזאת, בלבול זה מוביל לא אחת לאבחון מוטעה, בדרך כלל של הפרעת אישיות גבולית ומכאן לטיפול לא מתאים.
מבחינת סימפטומטית טראומה מורכבת ו PTSD מציגות תמונת תסמינים דומה שהמרכזיים בינהם הם:
  • חודרנות – תמונות, זיכרונות, ריחות ורגשות שקשורים לאירוע או לאירועים הטראומטיים חודרים למודע באופן לא רצוני. אלו יכולים לבוא לידי ביטוי מתון יחסית למשל בתמונות חולפות לפרקי זמן קצרים או בצורה קיצונית בפלאשבקים היינו מצב שבו האדם חווה את הזיכרון בעוצמה כה רבה שהוא ממש מרגיש שהוא חווה אותו שוב. החודרנות יכולה להתרחש ביום או בלילה דרך סיוטים.
  • הימנעות – האדם עושה מאמץ מודע ולא מודע להימנע ממקומות, מצבים, אנשים וכו' המזכירים לו את האירוע או האירועים הטראומטיים.
  • עוררות – הגוף נמצא במצב של דריכות תמידית וכתוצאה יש נטייה לתגובות מוקצנות, לכעס ולעצבנות. רעשים פתאומיים, תסכול, מצבי עימות יחוו בצורה קשה ועלולים להוביל עד כדי אלימות.
  • שינויים בחשיבה וברגש – תפיסה שהעולם הוא מקום מסוכן, שאי אפשר לסמוך על אנשים אחרים, שאין לאדם יכולת לסמוך על עצמו, דימוי עצמי שלילי, אשמה, חוסר ישע, חרדה, דיכאון, גלי פחד הם חלק מהשינויים שאדם יכול לחוות כתוצאה מאירוע טראומטי. בטראומה מורכבת, ובעיקר כזו שאירעה בילדות, מחשבות ורגשות אלו עלולים להיטמע בתוך המבנה האישיותי של האדם והיות הכוח המוביל בחייו.
  • קושי בבנייה ושימור של מערכות יחסים – השילוב של תחושת פגיעות ודימוי עצמי נמוך עם חוסר אימון באחרים ובעולם וקושי בוויסות רגשי הוא מתכון הרסני למערכות יחסים. אנשים הסובלים מטראומה מורכבת כמו גם מPTSD מתקשים לעתים קרובות לשמר מערכות יחסים זוגיות, משפחתיות, חברתיות ותעסוקתיות.
  • סימפטומים גופניים – קשיי שינה, בעיות במערכת העיכול, כאבים גופניים, נטייה לחלות לעתים תכופות הם דוגמאות לסימפטומים גופניים שעלולים אנשים שחוו טראומה מורכבת לחוות.
אנשים שחוו טראומה מורכבת הינם בסיכון לשימוש יתר בסמים ואלכוהול, התקפי זעם ואלימות, פגיעה עצמית ומחשבות אובדניות ולעתים נטייה מופרזת לרצות אחרים.
הטיפול בטראומה מורכבת
ההבדל המרכזי בין הטיפול ב PTSD הנובע מאירוע בודד או אירועים בודדים לבין הטיפול בטראומה מורכבת הוא בכך שבטיפול בטראומה מורכבת יש לסייע לאדם ללמוד לווסת רגשות והתנהגויות, לשפר מיומנויות בין אישיות, לשנות תפיסות כלפי העצמי והעולם ובאופן כללי להתחזק מבחינה נפשית וללמוד להתמודד עם החרדה, הדיכאון והאימה הנלווים לחודרנות ולהצפה בזיכרונות ורגשות טרם עבודה ישירה עם הטראומה.
קיימים טיפולים תרופתיים לחרדה ודיכאון המסייעים בהתמודדות עם טראומה מורכבת ו PTSD אך אלו מהווים כלי עזר בלבד ולא טיפול בפני עצמו.
כיוון שטראומה מורכבת מציגה מגוון ועומק רחב של סימפטומים וכיוון שקיים הצורך לטפל בחלק מהסימפטומים קודם לטיפול במקור הטראומטי, על המטפל לשלב מספר טכניקות, גישות ושיטות טיפוליות מעבר לעבודה המתבקשת בעזרת EMDR. פעמים רבות מומלץ לשלב בין עבודה פרטנית להשתתפות בקבוצה טיפולית או קבוצת תמיכה, יש ללמד טכניקות שליטה, הרגעה וויסות, ולהתמודד עם חשיבה שלילית ועם דחפים, מחשבות והתנהגויות הרסניות כתנאי לתחילת טיפול העומק בעזרת EMDR. במקביל ובשלב הטיפולי הראשון יש לשאוף להכניס התנהגויות מחזקות ומבריאות לתוך היום יום של המטופל – ספורט, הרגלי תזונה נכונים, תחביב, פעמים רבות מציאת תעסוקה מתאימה, חידוש קשרים חברתיים ועוד.
גם כאשר מגיעים לטיפול בפועל ב EMDR, העבודה היא לא אחת איטית יותר ומורכבת יותר מאשר בטיפולי EMDR אחרים או בטיפול בטראומה בודדת. על המטפל להתקדם בזהירות רבה יותר תוך הפניית תשומת לב רבה יותר לחיזוק משאבים ויכולות התמודדות. היינו בשונה מטיפולים רבים המוצעים במרכז הישראלי ל – EMDR בהם התוצאות מושגות בתוך מספר פגישות (בדרך כלל עד 12 פגישות), הרי שטיפול בטראומה מורכבת צפוי להיות ארוך באופן משמעותי.
כאמור, מטפלים רבים בארץ ובעולם טרם למדו להבחין בטראומה המורכבת ולכן לא אחת מציעים כיוונים טיפוליים שאינם מתאימים ובזאת אף עלולים להחמיר את הקושי. למרות העובדה שהמרכז הישראלי ל – EMDR מעסיק רק את מיטב המומחים בישראל ל EMDR הרי שאנו מקיימים כל העת מערכת של הדרכות ועדכונים מקצועיים לוודא שהמטפלים בקיאים בכל החידושים הרלבנטיים בעולם הטיפול.
גם בכל הקשור לטיפול בטראומה מורכבת אנו מציעים את חבילת הטיפול הנכונה והמתאימה ביותר לצרכיו המדויקים של כל מטופל.
לאתר המרכז הישראלי ל -EMDR
על המרכז הישראלי ל - EMDR
המרכז הישראלי ל – EMDR הוקם בשנת 2009 על ידי בכירי מטפלי ה EMDR בישראל, ד"ר אודי אורן ושותפיו יעלה לבבי וד"ר רוני סימונס. ד"ר אורן הוא ממטפלי ה-EMDR Therapy הראשונים בארץ. הוא אחד המורים הראשיים של ה – EMDR Therapy לאחר שהוכשר על ידי מייסדת השיטה ד"ר פרנסין שפירו. ד"ר אורן מכהן כיו"ר העמותה הישראלית ל – EMDR, הנשיא לשעבר של ארגון EMDR אירופה, וחבר בשלל פורומים וועדות מקצועיות בארץ ובחו"ל.
תפיסת עולמו המקצועית היא המנחה את המרכז הישראלי ל -EMDR ואת צוות המטפלים הבכירים שבו. לדבריו "בעוד שאין ספק ש- EMDR Therapy היא גישה טיפולית יעילה ביותר שהוכחה בעשרות מחקרים, הרי שכמו כל גישה טיפולית אחרת - גמישות, קשב לצרכים המיוחדים של כל מטופל ומטופל, והבנה של המופע המיוחד של הסימפטומים המוצגים הם הבסיס לטיפול מוצלח".
אנו במרכז הישראלי ל – EMDR שמים את המטופל וצרכיו במרכז. EMDR Therapy לעולם יהיה נדבך מרכזי בטיפול אך בהתאם לצורך, מטפלי המרכז, ישלבו בצורה גמישה, מושכלת ומקצועית רעיונות וטכניקות טיפוליות נוספות על מנת לגרום לשינוי מהיר, יציב ומשמעותי אצל המטופל.

לפנייה דרך האתר
ליעוץ או טיפול,בכל הארץ, על ידי צוות המומחים המנוסה של המרכז הישראלי ל - EMDR
073-7370993
או דרך האתר שלנו

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR