טיפול בטראומה בעקבות תאונת דרכים

פעמים רבות טיפלתי באנשים שהיו מעורבים בתאונת דרכים וחוו טראומה. הטיפול באמצעות EMDR הוכיח את עצמו כיעיל ומתאים, וכמונע התפתחות של פוסט טראומה. הטיפול השיג תוצאות יפות בזמן קצר. 

להלן רשימה קצרה מתוך המידעון של המרכז הישראלי ל EMDR

טיפול באנשים שעברו טראומה ובמצבים פוסט-טראומטיים – PTSD באמצעות EMDR
(PTSD – (Post Traumatic Stress Disorder

(מתוך פוסט של המרכז הישראלי ל EMDR)

טיפול בטראומה באמצועת שיטת EMDR  מתמקד בעיבוד הזיכרונות /החוויות הטראומטיות השליליות שלא עובדו כהלכה. זהו עיבוד מהיר הגורם לשינויים קוגניטיביים, רגשיים,התנהגותיים וגופניים יציבים. טיפול בטראומה באמצעות EMDRR ידוע והוכח במחקרים קליניים כיעיל ואפקטיבי.
לפני שעוסקים בטיפול בטראומה חשוב להבין שקיימות הגדרות שונות לאירועי טראומה ובדרך כלל מדובר על אירוע משמעותי שבו נשקפה סכנה לחייו או לשלמותו הפיזית או הנפשית של האדם או לאחרים (בקרבתו או חברים ובני משפחה). אנו רואים הגדרה זאת כמצומצמת מדי וההגדרה המועדפת לטראומה הינה – כל אירוע בחייו של האדם הממשיך להשפיע עליו באופן שלילי לאורך זמן.

סוגי טראומה:

טראומה חד פעמית: אירועים כגון תאונות דרכים, פיגוע, פגיעה פיזית, פגיעה מינית, חשיפה לאלימות, אסון טבע ועוד. לעתים קרובות אירוע שבו הייתה קיימת סכנה פוטנציאלית נחווה כאירוע טראומטי גם אם הפוטנציאל לא התממש. טיפול בטראומה במקרה זה מאוד יעיל באמצעות EMDRR.
טראומה מתמשכת: כאשר האדם חווה מספר אירועי טראומה לאורך זמן כגון התעללות ממושכת בילדות, חוויית קרב, התמודדות עם מחלה כרונית,  דחייה חברתית, כשלונות חוזרים ועוד.
חוויות טראומה שיוצרות קשיים התפתחותיים: אירועים שונים שעוררו רגשות קשים (אפיזודות במשפחה, חברה, מערכת לימודים או מערכת  תעסוקתית). האירועים יוצרים תחושות קשות המלוות את האדם לאורך חייו, למשל מבוגר שחווה כילד חרם כיתתי עלול לפתח מחשבות  כגון: 'אני כישלון', 'לא אוהבים אותי', 'אני חסר ערך', או 'אני בסכנה'.
פעמים רבות זכרונות מעין אלו אינם זמינים לאדם או שהוא אינו מייחס להן חשיבות רבה. אבל כאשר אנו מזהים תבנית של תגובתיות בעייתית, הדבר מעיד על קיומם של אירועי טראומה בעבר.

השפעות של מצבי טראומה:

התגובה המיידית השכיחה למצבי טראומה קיצוניים כוללת בהלה, פחד, עוררות ודריכות גופנית. לאורך זמן החוויה מתגבשת בזיכרון בצורה לא יעילה ולא מעובדת וכתוצאה אנשים הסובלים מתסמונת פוסט טראומה (PTSD) יחוו סימפטומים הנחלקים לשלוש קבוצות: חוויה מחדש, עוררות והימנעות.
חוויה מחדש של אירוע הטראומה נחווית במקרים הקיצוניים בפלשבקים, חלומות רעים ורגעים בהם האדם מרגיש ופועל כאילו הוא חווה שוב את אירוע הטראומה. זיכרון הטראומה כמו משתלט על המחשבה, וגורם לאדם להמשיך ולחוות את הטראומה כאילו היא מתרחשת ברגע זה. עם זאת, במקרים רבים וקיצוניים פחות מחשבות, זיכרונות ותמונות של אירוע הטראומה עולים כאילו מעצמם ברגעים שקטים – לפני השינה, בזמן נהיגה וכו'.
עוררות: חוסר היכולת להתנתק מאירוע הטראומה גורם לתופעות שונות של עוררות יתר כגון: דריכות, מתח, קושי להתרכז, עצבנות יתר ונטייה  להתפרצויות כעס, הפרעות בשינה ותגובת בהלה לרעשים פתאומיים.
הימנעות: נפגע טראומה מנסה להימנע מכל דבר המזכיר לו את הטראומה. לדוגמא בהימנעות מלהגיע למקום בו התרחשה הטראומה, מלדבר על  הטראומה, או מכל פעולה המזכירה את הטראומה (למשל מנהיגה אחרי תאונת דרכים או הגעה לקניון אחרי פיגוע). כמו כן קיימות לא פעם תחושות של הסתגרות, דיכאון, פחדים מסוגים שונים, וחוסר חשק וחוסר אנרגיה לעשות דברים.

טיפול בטראומה באמצועת EMDR וטיפול בפוסט טראומה באמצעות EMDR

טיפול בטראומה באמצועת שיטת EMDR זהו עיסוק בתסמינים קוגניטיביים, התנהגותיים, גופניים ורגשיים שמקורם בחוויות שליליות לא מעובדות. מחקרים רבים מראים ששיטת EMDR מסוגלת להביא לעיבוד מהיר של זיכרונות טראומה שלא עובדו כהלכה, באופן המביא לשינויים קוגניטיביים, רגשיים,התנהגותיים וגופניים יציבים. טיפול בטראומה באמצעות EMDR ידוע והוכח במחקרים קליניים כיעיל ואפקטיבי.
במצבים של טראומה חד פעמית ניתן לסייע למטופל בטיפול קצר וממוקד (עד 12 פגישות). כשמדובר בריבוי אירועי טראומה יהיה צורך בטיפול ארוך יותר.
לאחר שלב ההיכרות וההערכה המטפל יערוך עם המטופל רישום של אירועי הטראומה שעומדים בבסיס תגובת הפוסט טראומה. במהלך הטיפול יערך עיבוד של אירועים אלה תוך כדי שמירת יציבותו של המטופל. במקביל ילמד המטופל טכניקות של הרפיה וויסות רגשי, ויתרגל באמצעות שיעורי בית התנהגויות מחזקות והתמודדות עם מצבים מהם נמנע עד כה.
זה הזמן ליצור קשר לטיפול בטראומה באמצעות EMDR – מצפה לך הפתעה טובה שתקל עליך מאוד.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבוצה טיפולית באמצעות פסיכודרמה בירושלים

קבוצה קטנה לעומת קבוצה גדולה

טיפול בחלומות וסיוטים באמצעות EMDR